Når må barna være hjemme fra barnehagen?

Barnet bør være friskt nok til å delta i lek og aktiviteter. Husk at vi ofte har høyt tempo og er mye ute, hver dag, og slappe kropper har det best hjemme.

Viktigst at barnet har det bra

​Vanligvis avgjør barnets allmenntilstand om det bør være hjemme fra barnehagen i en periode. Som hovedregel bør barnet være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen, og barnet bør være feberfri. Vi mener at barn som ikke har god nok allmenntilstand har det best hjemme. Tenk over dette spesielt når det gjelder forkjølelse, influensasymptomer, hoste og ørebetennelse. Anbefalingene gjelder av hensyn til faren for å smitte andre, men også med tanke på forverring av egen sykdom og faren for komplikasjoner. Barna smitter hverandre og de smitter også oss voksne. Og vi vil veldig gjerne holde oss friske slik at vi kan være på jobb.

Bruk skjønn

Barna bør holde seg hjemme dersom de har svekket allmenntilstand. Det vil si dersom de er uopplagte, slappe og virker syke. Ved mange sykdommer kan det være vanskelig å angi en nøyaktig tidsperiode for når barnet kan vende tilbake til barnehagen, men det er ikke greit om barnet får Paracet for å klare seg gjennom barnehagedagen. Det nærmer seg jul, og både små og store har lyst til å holde seg friske gjennom julen. Så tenk smitteforebygging og bli hjemme dersom formen ikke er god nok til en dag i barnehagen. Ved tydelig sykdom skal man selvfølgelig ikke bruke skjønn – da skal man rett og slett bare være hjemme:)