Barn som går i barnehage blir utsatt for ulike typer smitte. Vanligvis avgjør barnets allmenntilstand om det bør være hjemme fra barnehagen i en periode, men for enkelte smittsomme sykdommer kan det være nødvendig å bli hjemme for å hindre spredning av smitte til andre.

Omgangssyke forårsakes som regel av norovirus eller rotavirus. Disse virusene smitter svært lett, og man ser at risikoen for spredning av smitte er høyest så lenge barnet har oppkast og/eller diaré. Det er derfor anbefalt at man venter 48 timer etter symptomfrihet før man sender barnet tilbake til barnehagen eller skolen.

Det er viktig å passe på at barnet får i seg væske for å hindre uttørring. Vær ekstra nøye med håndvask for å begrense smitte – spesielt ved bleieskift hos et barn med diaré. Ved langvarig omgangssyke bør barnet undersøkes av lege.

Vi har nå omgangssyke på 4 av 5 avdelinger. og vi håper og tror at vi alle har stor forståelse for at vi ber om at barna holdes hjemme 48 timer etter symptomfrihet.

Mvh Signe, daglig leder